Plan dnia żłobek
GODZINA | TEMAT | CEL |
6:30 – 8:30 |
Przyjmowanie dzieci do żłobka, indywidualne kontakty personelu z rodzicami, przywitanie dziecka, Obecne dzieci zabawy dowolne, spontaniczne, praca indywidualna |
Zebranie informacji o dziecku (jak się czuje, czy już coś jadło itp.) Przywitanie osobiste opiekuna z dzieckiem dające poczucie bezpieczeństwa, ważności i uwagi. |
8:30 – 9:15 |
I śniadanie Mycie rączek, zakładanie śliniaków, sadzanie dzieci do stolików lub na wysokie krzesełka do karmienia w zależności od wieku. Karmienie i pojenie dzieci. Toaleta – przewijanie, podmywanie, wysadzanie na nocniczki dzieci starszych, mycie rączek i buzi |
Nauka samodzielnego wykonywania czynności higienicznych, Uczenie samodzielnego jedzenia (dajemy dziecku drugą łyżeczkę, pozwalamy jeść samemu i trzymać butelkę lub kubeczek) |
9:15 – 10:00 |
Zabawy zorganizowane Dzieci w wieku do lat trzech mają możliwość skupienia uwagi przez krótki okres czasu ok 5 – 10 min. dlatego zabawy powinny być dostosowane do tego czasu. |
Zabawy naśladowcze: zabawy w kącikach tematycznych: kuchennym, wypoczynkowym lalek, kąpieli lalek, prania, prasowania, sklep itp. – kształtowanie nawyków grzecznościowych podczas obcowania z dorosłymi i rówieśnikami – dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam. Kształtowanie nawyków porządkowych Zabawy manualno – konstrukcyjne: -rysowanie kredkami, malowanie farbami, formowanie z plasteliny, wydzieranie papieru, waty, bibuły, budowanie i konstruowanie budowli z klocków, wkładanie, nakładanie, turlanie, otwieranie, nawlekanie Zajęcia gimnastyczne i ruchowe: – umiejętność poruszania się w grupie: idziemy parami, jedziemy pociągiem, chodzimy „gęsiego” zabawy na czworakach, zabawy z chustą, Zajęcia umuzykalniające: – ćwiczenia rytmiczne: klaskanie, tupanie w rytm piosenki, tworzenie muzyki, gra na instrumentach, zabawy taneczne, zabawy z instrumentami niekonwencjonalnymi: puszki z kaszą, piaskiem, grochem itp. Zajęcia dydaktyczne: rozmowy i zajęcia indywidualne, (np. układanki obrazkowe, puzzle, klocki) Czytanie dzieciom bajek, opowiadań i baśni, przedstawienia teatralne i muzyczne, |
10:00 – 10: 15 |
II śniadanie Mycie rączek, zakładanie śliniaków, sadzanie dzieci do stolików lub na wysokie krzesełka do karmienia w zależności od wieku. Karmienie i pojenie dzieci. |
Nauka samodzielnego wykonywania czynności higienicznych, Uczenie samodzielnego jedzenia (dajemy dziecku drugą łyżeczkę, pozwalamy jeść samemu i trzymać butelkę lub kubeczek) |
10:30 – 11:45 | Zabawa w ogrodzie i na placu zabaw, spacer | Spontaniczne zabawy ruchowe |
11:45 – 12:30 |
Przygotowanie do obiadu I danie – zupa |
|
12:30 – 14:15 | Odpoczynek – drzemka | Przygotowanie do snu – umycie rączek i buzi, przewijanie, przebieranie w piżamki (przestrzeganie kolejności zdejmowanych i ubieranych ubrań, aby dziecko z czasem mogło się aktywnie włączyć i pomagać przy tych czynnościach) |
14:15 – 14:30 | Podnoszenie dzieci ze snu, toaleta | Ubieranie – współpraca dzieci poprzez podawanie rąk, nóżek, czesanie włosków. Przewijanie , wysadzanie na nocnik |
14:30 – 15:00 |
Obiad II danie | Nauka samodzielnego wykonywania czynności higienicznych, Uczenie samodzielnego jedzenia (dajemy dziecku drugą łyżeczkę, pozwalamy jeść samemu i trzymać butelkę lub kubeczek) |
15:00 – 16:00 |
Zabawy w kącikach zainteresowań, wyjście do ogrodu, zabawy tematyczne, gry dydaktyczne | |
16:00 – 16:30 |
Podwieczorek | Nauka samodzielnego wykonywania czynności higienicznych, Uczenie samodzielnego jedzenia (dajemy dziecku drugą łyżeczkę, pozwalamy jeść samemu i trzymać butelkę lub kubeczek) |
16:30 – 17:30 |
Zabawy dowolne, porządkowanie zabawek, Odbieranie dzieci ze żłobka, kontakt indywidualny z rodzicem, Pożegnanie z opiekuna z dzieckiem. |